"Inginkan mutiara selamilah lautan..., Inginkan bahagia tempuhilah penderitaan..., Inginkan kejayaan relailah pengorbanan..., Ketahuilah bahawa setiap kepahitan itu sebenarnya terkandung 1000 Kemanisan................."

ahlan wasahlan

JOM p kedai on9 PUTRIDMUMMY
http://dsuriabeautycollection.blogspot.com/

Isnin, 21 Februari 2011

Jadilah Seperti PENSIL... nmpk cam xde ape.. tp jom ikuti cite ni dlu.. =)


                                                             


Seorang cucu bertanya kepada neneknya yang sedang menulis sepucuk surat.

“Nenek tulis ape? crite kite ke tentang perangai saye?”

Mendengar pertanyaan si cucu, nenek brenti menulis dan berkata kepada cucunya,

“Sebenarnya nenek sedang menulis tentang kamu, tapi ada yang lebih penting dari isi tulisan ini iaitu PENSIL yang nenek pakai. Nenek harap kamu bakal seperti pensil ini ketika kamu besar nanti”, ujar si nenek lagi.

Mendengar jawaban ini, si cucu kemudian melihat pensilnya dan bertanya kembali kepada si nenek ketika dia melihat tidak ada yang istimewa dari pensil yang nenek pakai.

“Tapi nek, pensil nmpak biasa, sama je ngan pensil2 yg lain”, Ujar si cucu.

Si nenek kemudian menjawab,

“Itu semua tergantung bagaimana kamu melihat pensil ini. Pensil ini mempunyai 5 perkara @ benda yang akan mmbuat kamu tenang dalam menjalani hidup, kalau kamu selalu memegang prinsip-prinsip itu di dalam hidup ini”,

Si nenek kemudian menjelaskan 5 perkara tersebut.:

1) Pertama:

Pensil memngingatkan kita, klu kita BERJAYA dlm hidup ini. Jgn kita lupa, bhwa ada tangan yg selalu membimbing kita ke arah kejayaan dalam hidup ini. Kita menyebutnya Allah, Dia akan selalu membimbing kita menurut kehendakNya”.

2) Kedua:

Dalam proses menulis, nenek kadang beberapa kali harus berhenti dan mengasah untuk menajamkan kembali pensil nenek. Asahan  ini pasti akan membuat si pensil menderita. Tapi setelah proses mengasah selesai, si pensil akan mendapatkan ketajamannya kembali. Begitu juga dengan kita, dalam hidup ini kita harus berani menerima penderitaan dan kesusahan, kerana merekalah yang akan membuatkan kita  menjadi orang yang lebih baik”.

3) Ketiga:

Pensil selalu memberikan kita kesempatan untuk mempergunakan penghapus(pemadam), untuk memperbaiki kata-kata yang salah. Oleh karena itu memperbaiki kesalahan kita dalam hidup ini, bukanlah hal yang buruk. Itu akan  membantu kita untuk tetap berada pada jalan yang benar”.

4) Keempat:

Bhgian yang paling penting dari sebuah pensil bukanlah bagian luarnya, melainkan arang yang ada di dalam sebuah pensil. Oleh sebab itu, selalulah hati-hati dan menyedari hal-hal di dalam diri kita”.

5) Kelima:

Sbatang pensil selalu meninggalkan tanda/goresan…Seperti juga kita, kita harus sedar  bhwa apapun yg dilakukan oleh kita, akan menggalkan kesan. Oleh kerana itu hati-hatilah selalu dan sedar terhadap semua tindakan”



p/s: kdg2.. bila kita amati dgn benda2 yg ada sekeliling kita.. semuanya boleh jd sesuatu yg hebat.. yg boleh kita contohi.. wlupon hanya sebtg pensil yg mnjadi teman @ shbt karib ank2 ke sekolah... moga dpt kita sampikan pd ank2 kita yg pastinya kenal pensil dan xtahu rahsia d sebaliknya.. =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan